May 8, 2014

Urfa'da 5. Gün

Bir ses çıkarayım dedim, fotoğraf ekleyemiyorum nedense. Halbuki sizin için mavi emaye çaydanlık fotoğrafları çektim.

Ben on üç senedir gidip geliyorum Urfa'ya ve hiçbir seferinde de turistlik yapamadım, hepsi kazı işleriydi. En fazla şalvarımı sürüye sürüye elektrik parası yatırmaya, fare kapanı almaya falan gitmişimdir. Turistten ziyade misafir muamelesi gördüm, o da bir süre sonra bitti zaten.

Beş gündür yerli-yabancı turistleri iterek falan ilerliyoruz sokaklarda. Gümrük Han'da oturacak yer yok, Göbeklitepe'de adım atacak yer yok. Kaldığımız otelden dün ayrılan altmış kişilik amcalı teyzeli grubun yerine daha da kalabalık bir Alman grup geldi, bu sefer ergenli mergenli. Kızların bazılarına "Sütyenin de dahil olmak üzere beline kadar görebiliyorum" demek istedim, diyemedim. Herkes kendi doğu deneyiminden kendisi sorumlu. Ama ayıp. Gittiğin yere saygı duymak, uyum sağlamak falan sosyal zeka belirtisidir.

Neyse yani, sessiz sakin zamanlarını görmüş olduğuma seviniyorum. Bir de çok özür dilereyek şunu yazmak istiyorum: LÜTFEN SATIN ALDIĞINIZ PUŞİLERİ ORACIKTA KAFANIZA BAĞLATIP BÜTÜN ŞEHRİ O ŞEKİLDE GEZMEYİN. G.TÜME BENZİYORSUNUZ.

Ay bir şey daha var: KENDİ HALİNDE ÇAY İÇEN AMCALARIN BURNUNA FOTOĞRAF MAKİNESİ DAYADIĞINIZI BİR KERE DAHA GÖRÜRSEM MÜDAHALE EDECEĞİM. TURİSTİK ANI FALAN DİNLEMEM, KALBİNİZİ KIRARIM.

Bende de turist nefreti varmış, böylece su yüzüne çıktı. Sadece sabah kahvaltı ettikten sonra masaları ne halde bıraktıklarını bile görseniz bana hak verirsiniz. "Canın sağolsun", "Başım üstüne", "Bir şey olmaz" kalıplarını hayatıma sokan bu şehir, bu şekilde boka dönmez umarım.

18 comments:

  1. Ay bence de turistik anı diye insanların burnuna fotoğraf makinesi dayamak ayıp.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Korkuyorum bir süre sonra buralılar çay içecek yer bulamayacak, şehrin bu taraflarından kaçacaklar. Halbuki güzel olan bu hali. Bu turizm meselesine hiç kafam basmıyor benim.

      Delete
  2. tatlım...
    birazcık sakinleş.
    alan ve veren memnunsa ,sıkma kendini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Valla biliyorum, huysuz yaşlı amcalar gibi oldum ama nostaljiyle karışık bozuluyorum. Bodrum'un mesela bugünkü haline gelişini sene sene takip ettim. Bir yaz inekler mutlu mutlu evlerine dönüyordu akşamları, bir sonraki yaz bir şişe suyun fiyatı üç katına çıktı. Böyle böyle sokaklara kusan İngiliz ergenlerine kadar geldi iş. Tabi ki iş güç artacak burda, fiyatlar artacak, nasıl olsa yenisi geliyor turistin her gün diye o "Urfamızı sevsinler" ruhu kaybolacak. Bir masumiyet var hep hissettiğim, onun için endişeleniyorum. Yoksa ben kendime oturacak yer bulurum kahvede, noolcak.

      Delete
  3. Gümrük han...Kafasına puşi bağlatmak...Kendi halinde çay içen amcaların fotoğraf karesi gibi durması. Ne çok sevmişim oraları. Valla ben bağlatmadım ama satan tezgahtarlar kendi bağlıyor. O yüzden o kadar yaygın. Kızma çok. :)) Eee Istanbul'a ne zaman geliyorsun Fermina? Çocuklarla atölye nasıl geçiyor?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biliyorum tezgahtarlar bağlıyor :) Bir kişi, iki kişi falan göze batmıyormuş demek ki eskiden. Şimdi aynı şekilde bağlanmış puşiyle yürüyen kırk kişi görünce sinirlerim bozuldu :) Göbeklitepe de üzerindeki ahşap çatı olmadan çok daha etkileyicidir, bu haliyle ihtişamı anlaşılmıyor ne yalan söyleyeyim. Yapıların yuvarlak olduğunu bile zor anlıyor insan. Eskiden piknik yapmaya giderdik biz oraya, haşlanmış patates, önceki günden kalma kızartma falan. Bekçi abi de çay çıkarırdı. Bunlar hep tarih olmuş, kendime ağlıyorum aslında turistlere çemkiriyorum ayağına. Dilek ağacı büyümüş, dalına yetişemedim iyi mi :)

      Delete
    2. Ay yazmayı unuttum, işler yolunda, haftaya bir ara dönüyorum bazı şeyleri arkadaşlarıma yıkıp. İstanbul'a da ilk fırsatta gelmek istiyorum :)

      Delete
  4. "Bir şey olmaz", öyle tanıdık geldi ki. Mardinli fakülte arkadaşım çok kullanır, kendine has bir kalıp sanıyordum meğer bir Doğu kültürüymüş. Nasıl insan bir insandır, öyle güzel der ki hem de, boynunu hafif büker, yeşil gözleri ışıl ışıl, "bir şey olmaz" der, için rahatlar.
    O çekirge sürülerine selam et, rahat versinler insanlara yoksa Leylak aplam sizi yolmaya gelecek de :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Öf valla allah sabır versin şehrin bu eski kısmında yaşayanlara, biraz önce 62 adet Alman öğrenci dört bir yana dağıldı. (Resepsiyona sordum kaç kişiler diye, ruh hastasıyım çünkü)
      Burası bana iyi gelmişti görür görmez, çok şey öğrendim. Alçakgönüllülük, sessizlik, sabır gibi mesela. Bu yüzden diyecek lafım yok görmeye gelen insanlara, bu kadar güzel bir yeri herkes görsün. Ama benim gördüğüm deli gibi alışveriş yapılıyor, garsona çabucak sipariş veriliyor, sonra torbalarla bir sonraki atraksiyona koşuluyor. İşte o arada elleri dövmeli yaşlı amcalara bakılıyor falan. Sırtını eski bir evin taşlarına dayayıp oturmadıktan sonra, birilerine hal hatır sormadıktan sonra yemişim ben böyle gezmeyi.

      Delete
  5. ay bir kararsiz kaldim su an Minacim... bugün icinde haziranda olacak güneydogu turumun ücretini transfer edeceGidim... :-)))
    Aylar boyunca yalniz mi gitsem, turla mi gitsem hezeyanlarim sonucunda, maksimum 25 kisilik grup yapan, ve alisverise vakit ayirmayan, bilgili rehberleri oldugu söylenen bir yer buldum.. diyarbakir, mardin, midyat, göbeklitepe, urfa vs vs ..... bi sabah nemruta gündogumuna tirmanmali.. hala daha "ben aslinda kendim de giderdim" diyip duruyorum acikli bir sekilde, kimse takmasa da.. Ne biliyim, biraz gururum kirildi, dilini bile bilmedigim yerleri tek basima gezebilip sonra hayatimda ilk defa bir tura katilicak oldugumdan.. Bir git yol yordam ögren, ardindan tek de gidersin dendi, bana da mantikli geldi... sen böyle diyince simdi... bilemedim...
    en azindan 0 alisverisli bir tur.. hatta tuzak soru sordum telefonda, "alisveris yapcaksaniz, bi kac gün fazladan kendiniz kalin, otel konusunda yardimci oluruz" yanitini aldim.. oradan arti puan yazdim...
    yagmur yagiyor buralarda.. bi tanidigin kedisi kanser olmustu, yanlis tedaviden ölmüs bugün.. ayni adamin bende de sicili kabarik. Birlikte veteriner klinik basacak adam ariyorum.. 3 ay önce odaya sikayet edecektim bu adami, bisiy cikmaz dediler, ugrasmadim.
    haziranda orada olursan. göbeklitepede karsilasiriz...
    bunun disinda, sana kartlar atim demistin, kartlarin gelmedi... komsulardan süpheleniyorum..
    bir aydin kalibi da benden sana olsun: nasilsin manasinda "napiyon be yaa" nasilsin iyiyiz manasinda yanit "napiyim be yaa" .... :-))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Veracığım, bence acilen gel gör buraları :) Anlattığın tur iyiye benziyor, kendin de gezerdin bence ama tur da iyi fikir. Hem rehberleri iyiymiş, hiçbir şey kaçırmamış olursun.
      Alman kızlar bugün de bir hayli çıplaktı, oğlanların da pek kalır yanı yok onlardan. Ben de bir tuhafım tabi, bunları görünce irkiliyorum. Niye irkiliyorum allahım? Bana ne elalemden. Neyse bugün turist bir teyze bize Urfa'nın yerlisi olup olmadığımızı sordu, "Sayılmayız" dedik, sonra masadaki çekçeklerden falan ikram ettik. Elimden geleni yapıyorum yabanileşmemek için :D
      Veteriner için yapılacak en iyi şey, herkese anlatmak galiba, gitmesinler oraya. Orda olsam gelirdim senle basmaya.
      Kartlar kayıp anlaşılan. Burdan atıcam, bakalım varacak mı. Aydın kalıplarını da kolleksiyonuma ekliyorum hemen :)

      Delete
    2. yabanilesebilirsin de, bence sakincasi yok.. :-))) ben anladim seni.. misafir gittigin yerde biraz saygili davranman gerekir.. git evinde napicaksan yap.. ama param var, herseyinizi satin alirim, canim nasil istiyorsa öyle de davranirim diye gezme baskasinin memleketinde. kaldi ki, tam da böyle yapanlar, asil kendi memleketlerinde farkliliklari pek de tolere edemeyebiliyorlar.. :-(
      ben heyecandan cildirmak üzereyim oralara gelicem diye, sabredemiyorum hazirana kadar.. icime tek oturan dert, tanimadigim bi grup insanla bir tur icerisinde gelicek olmam.. bu konuda cok endiseleniyorum... sanirim ben de biraz yabaniyim.

      Delete
    3. Oturmasın içine dert, bak İyi Geceler Küçük Joe blogunu yazan kızkardeşim gelmiş buralara geçenlerde, o da senin gibi tek başına dahil olmuş tur grubuna. Çok güzel geçmiş. Ben de biraz sordum etrafa, nisan ve mayıs böyle oluyor dediler, sonra sakinliyormuş.

      Delete
  6. Aynı tepkiyi Mardin'de Deyrülzafaran Manastırını gezerken verdik. Sabahın köründe kalktık avlusunda mis gibi kakuleli kahvemizi içip nasıl huzurlu ne güzel manzara gözünü yediğimin mezopotamyası diye mayışmışken birden bir çekirge sürüsü indi otobüslerden hepsinin kafasında puşi boynunda şipşak. Bağıra böğüre yürümeler garson gelip buraya özgü kahveden içermisiniz diyo yok ben neskafe alayımlar falan! Masaya gidip iç ulan kakuleli kahveni başlatma neskafene dememek için zor tuttum kendimi bakışlarımdan zaten pislik çıkaracağımı anlayıp içeri girelim diye diye manastıra soktu bizimkiler beni :) Bodrumlaşma temayülü her yerde. Allah sabır versin yavrimo zor!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ay yok, gezip görmekten anladığımız şey tamamen farklı bazılarıyla. Çok acıklı neskafe falan ya. Anlattım senin hikayeni de arkadaşlarıma, hemen sinirlendik :) Kaldığımız oteli işleten kardeşlerden büyük olanı benim ruh halimi çözümledi dün, yazıcam bilahare, galiba doğru tespit etti durumu.

      Delete
  7. Elin Alaman'ı bile gelmiş de bir ben göremedim şu Urfa'yı. Geçen yaz yurtdışı planı iptal olunca bit turla komple Güneydoğu Anadolu yapmaya niyetlendim ama tarihleri uyduramadım. Deli gibi merak ediyorum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sonbahara falan denk getirsen belki biraz sakinler, sorayım ben ne zaman diniyor turist dalgası diye. Gel gör valla, sen anlarsın bence buraların havasını, insanını.
      Almanlar da gitti bu sabah, bazıları ishal olmuş, "Sen beddua ettin di mi?" diye eğlendi arkadaşlarım :)

      Delete
  8. Speddy gonzales gibisin valla yaa:) Ne ara kaçtın o taraflara kiiii? Ama harikasın, aferim sana iyi ki gittin. Bol bol foto çekmelisin de biz de gitmiş kadar olmalıyız, yazık bize. Turistler ile ilgili tespitlerin mükemmel. Bazen sırf bunlar yüzünden turist olmak istemiyorum. Hep saygısızlık yapmak çok normalmiş gibi davranıyorlar turistler ya. Bilmem ben hiç öyle yapmadım ki, sadece bazen safça davranıyorum turist olduğum yerlerde. Bir de gerçekten bazı özel yerlerin bilinmemesini tercih ediyorum ben de zira sonra harbiden boku çıkıyor, günah oradaki dokuya da insanlara da. Oradaki tüm iyi duygular suistimal ediliyor zamanla. Tıkış tıkış olması da ayrıca berbat, oranın sakin hali hali güzeldir eminim, doğal zamanları harikadır. İstediğin kadar beddua edebilirsin sana katılmamak elde değil ki. Ama keşke bir gün birlikte de gitsek, sen bana tüm detaylarını anlatsan, taşlara dokunsak, duvarlara sürünsek, elimizi yüzümüzü toza kire bulaştırsak, çocuklarla top oynasak, damlarda yatsak ve soğuk sulara karpuzları salıp yesek birlikte. Ne kadar harika bir hayal....

    ReplyDelete