November 16, 2013

"Warhol tanıdığım en salak insanlardan biriydi..."

"...çünkü söyleyecek hiçbir şeyi yoktu."

Cümlenin sahibi Robert Hughes, bir sanat eleştirmeni, geçen sene televizyonda şans eseri "The Mona Lisa Curse" belgeselini seyrettik ve çarpıldık. Sanatın nasıl bir piyasa haline geldiğinden, ödenen meblağlardan, dönen dolaplardan bahsediyordu; iddiası, bu çirkinliğin önemli bir kilometre taşının Mona Lisa'nın New York'a "gezmeye" geldiği ve önünde kilometrelerce kuyruğun oluştuğu 1963 yılı olduğu. Mona Lisa o kadar bilindik bir imaj haline geliyor ki bütün anlamını yitiriyor, laneti de böyle başlıyor.

Zihnibeyler'e belgeselin adını ararken küçük bir parçasını buldum, şansıma zaten aradığım yeriydi.

Aşağıdaki videoda Hughes önce Damien Hirst'e, sonra Andy Warhol'a, akabinde tanımadığım başka birine ve final olarak da konuştuğu zengin Warhol kolleksiyoncusuna giydiriyor.



6 parça halinde şurdan seyretmek mümkün belgeselin tümünü, benim için son derece zihin açıcı bir deneyim olmuştu. Robert Hughes hiç lafını sakınmayan ve başka türlü düşünebilen bir eleştirmenmiş, ciddi şekilde hayranlık besliyorum.


4 comments:

  1. Çok teşekkür ederim :) Robert abinin açıksözlülüğüne hayran kaldım. Diğer adam şok oldu Robert bir anda söyleyince :D Adamın dediklerine katılıyorum ve ben de hala Warhol'un kendisinden hazetmiyorum. Ama gene de dediğim gibi. Bir şekilde o adamla yolumuz kesişiyor ve güzel yaptığı işler de var :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasıl bir hayat yaşadıysa Robert abi, böyle laflar edebiliyor :) O çıkarken adam arkasından "He's one tough cookie" diyor ya, katılıyorum adama.
      Warhol hakkındaki fikrim çok iyi bir fikri çok iyi pazarladığı, ama yani sıradan bir sanat meraklısı olarak daha fazla bok atacak değilim :) Dediğin gibi güzel işlerinden keyif almak lazım. Gideyim de bir bakayım Cermodern'e :)

      Delete
    2. e ben buna yorum yazmadım mı ya? Çok iyiymiş abi hakikatten! Andy Warhol'dan ben de Valeri Solans münasebetiye hazetmiyorum. Taraf olunacaksa erkekleri doğrama cemiyeti üyesi olduğumu belirtir manifestoya okumadıysan bir göz at derim. Hiç bir kadın durduk yere delirmez :) Kesin yapmıştır bi i.nelik!

      Delete
    3. SCUM di mi? Filmi seyrettiydim, Lili Taylor oynuyordu, beğenmiştim. Dur bir bakayım manifestoya, Cermodern'de vandalizm olacak bu okumaların sonu "allahbelanıversinwarhol" diye ahahahah :D

      Delete