October 2, 2014

Kongraculeyşınz ODTÜ!



Ahahhahhah ayy! Aklıma geldi bugün, o zamanlarki bişbikinimiz, şimdiki cimhirbişkinimizin kudretli işaret parmağıyla bize ve her daim çantalarımızda taşıdığımız molotoflara günümüzü gösterdiği o konuşma.

ODTÜ, 2014-2015 arası en iyi üniversiteler sıralamasında 85. olmuş. İlk 100 içindeki tek Türk üniversitesi, peşinden Boğaziçi geliyor, 139. sırada. Farklı kuruluşlar bu tür sıralamalar yapıyor, farklı kriterler seçildiğinde sıralamalar değişir, inersin çıkarsın falan, önemli değil. Önemli olan bir üniversitede hala dünya çapında araştırma, yayın ve saire yapılıyor olması. Yani objektif bilim yapılıyor olması ve çalışmaların dünyanın her tarafındaki diğer bilim insanları tarafından okunuyor, eleştiriliyor, referans veriliyor olması.

Peki neden hep aynı okullar giriyor bu listelere? Neden her mahalle arasına açılan, "Her şehre bir üniversite attırdık en bilimlisinden" diye kafamıza kakılan okullar yok ortalıkta? Cevap veriyorum, kafalar şu aşağıdaki gibi çalıştığı için yoklar:


Şimdi okulumun renklerindeki kırmızı-beyaz aşortmanlarımı giyip küçük bir zafer turu atacağım terasta. Bugün de ölmedik.

19 comments:

  1. Alttaki twitler efsane/ efso/ kral/ kraldan cok kralcı/ soytarı. Kahrolsun bilinç akışı

    ReplyDelete
    Replies
    1. Az yanaş, senin de kodlarının bilimselleştireyim yavrum mehehhehhe :D

      Delete
  2. ODTÜ en iyi TÜRK okuluysa ve orda okuyan öğrenciler bilgiliyse ne olmuş? Ne demişler, Okumak cehaleti alır, eşeklik baki kalır ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takip etmeden önce bir göz gezdireydin bloguma, böyle durup dururken hislerin incinmezdi :) Lisans olmamış herhalde ama yüksek lisansa bekleriz, ben ve diğer bilgili eşekler.

      Delete
    2. Hislerim böyle şeylerle incinmez zaten merak etme :) Blogunu da inceleme fırsatı buldum zaten :) Başarılar...

      Delete
    3. Fermina blogunun sağına soluna bence sarımsak as. Vampirler falan, mazallah :)

      Delete
    4. Okuyup üfleriz, geçer :) Ben ODTÜ'nün 85.liği yüzünden değil, fotoğraf yüzünden geldi diye düşünüyorum o yorum. Doktoramı yapmışım, kendimi emekli etmişim, bana tabi başarılar, başka kime olacak :D

      Delete
    5. bizde boyle "eseklik baki kalir" gibi laflar oldugu surece iste bilim milim cok zor. sonra oturup dizilerdeki kurbanliklarla ilgili subliminal mesajlar diye blog yaziyoruz. cohakilliyiz.

      Delete
    6. Niye yavrucum ya, David Cameron'ın aklını kurumsallaştırıp tarihselleştirmiyorlar mı Sussex Üniversitesi'nde? Sen teklif et bence, çok yükselirsin.

      Delete
    7. Ayh içim kıyıldı...
      Göz deviren bakışlar falan.

      Delete
    8. :) Keşke göz devirtmek yerine anlamlı bir tartışma platformuna zemin hazırlasaydı. Böyle hayallerim var, hep kursağımda kalıyor.

      Delete
  3. Icinde olamadigim icin uzuldugum universite, keske tum universiteler bagimsiz ve ozgurlukcu olabieyi basarabilse. Hem politik olup hem basarili olabilmeninde ornegi gibiler sag olsunlar. Bizde iste parmak okuyucuyla derslere giryoruz, yuz tanima sistemi getirdiler, guzel bir fasist dikta olustu buralardada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aslında dışı seni, içi beni yakar derler ya, aynen öyle bir sürü dert var ODTÜ'de de. Öğrenciye kıymet verme geleneği devam ediyor iyi kötü, yoksa okul hala gerçekten politik mi emin değilim ben. Bir yandan da ister istemez savunmaya geçmek zorunda kalıyorsun.
      Yıkım bir kere başlayınca hiçbir kurum paçasını kurtaramıyor bence. Özeleştiri yapmak lazım, bu listeye sokan kriterlere bakmak lazım, nerelerde patlak veriyor okul, onları anlamak lazım. Neden ilk 50'ye girilmiyor mesela, ona çalışmak lazım.
      Parmak okuyucu, yüz tanıma sistemi falan çok korkunçmuş. Bitir de kurtul hemen.

      Delete
    2. Yine uzun bir yorum olacak affet.

      Zaten şu ülkede Bilkent, Boğaziçi, İTÜ ve Odtü olmasa halimiz yaş. Birileri sanayide bilimde "ileri gidiyoruz" diye böbürdene dursun eğitimimimz genel anlamda korkunç derecede. Şu dört okulun başarılı olmasına da sevinemiyorum; çünkü bu ülkede onlarca üniversite var. Başarımız yüzde dört falan resmen bu hesapla. Yetmez ama evet durumları biraz da. Gönül ister ki bu sayı dört değil on dört, yirmi dört,.. olsun.

      Maalesef üniversiteyi bir bina, iki akademisyen seviyesine düşürdüler. Resmen dersane açarmış gibi üniversite açıyorlar. Böyle bir anlayışla siz nasıl yarışacaksınız dünyayla? "Parasıyla okuyorlar" dediğiniz Bilkentliler, "züppe" dediğiniz Boğaziçililer, "solcu" dediğiniz Odtülüler olmasa bu ülke ne durumda olur allasen? Elbette diğer okullarda da çok parlak zihinler var. Kimseyi kötülemiyoruz burada. Böyle birşey yanlış olur. Ama o bireysel başarıdır. Okul başarısına bakınca ortada dört-beş üniversite var. Bu da çok acı bir tablo. Yetmiş küsür milyonluk bir ülkede, dünya çapında kabul gören hepi topu üç beş okul.

      Üniversiteleri geçtim esas liseler ne olacak? Ve daha öncesi. Neticede üniversitenin temeli orada. Bilim konuşmak yerine hala daha inançlar üzerine konuşuluyor bu ülkede. Okullarda başörtüsü serbest olsun mu, ibadethane olsun mu, vs. Kardeşim bu çocuklar adı üstünde çocuk. Reşit değil. Üniversitede başörtüsü tabiki olur; ama öncesinde asla ve kata olmaz. Olamaz. Bunun tamamen karşısındayım. Kendi kararlarını verecek yaşa gelmemiş insanlara bir şeyleri dayatmanın alemi ne? 10 yaşındaki çocuk başörtüsü kavramını daha idrak edecek durumda değil ki "özgür iradesi" olsun ve "baba okula başörtümle gideyim" desin. Ulusalcılarla dalga geçerdik paranoya yapıyorsunuz diye de şaka maka şu olanlardan sonra..

      Öff gene şiştim.

      Delete
    3. Ya valla, annem geliyor hep aklıma. Aynen bunlara dertlenir yıllardır, paranoyak muamelesi yaptım, çok üzülüyorum şimdi.
      İlk 20 üniversite silme Amerika ve İngiltere'den; araya bir Avrupa, bir de Kanada okulu girebilmiş. Nasıl kapanacak o ara? Puan kriterini "research" yapınca, ODTÜ mesela, daha da aşağılara iniyor. Tuhaf bir şekilde "citation" puanı çok yüksek. Hadi bizim okulda birileri iş edinip bunlarla uğraşıyor, bu listelerin falan üzerinde çalışılıyordur ama eminim ki bazı okullarda da elin gavurunun listesine girip naapıcaz diyordur birileri. Maaşı yatsın da başka hiçbir şeye karışmasın türü akademisyenler de var, sırf benim karşılaştıklarım bile insanı hayattan soğutur.
      Şahsi kanaatim, ortaokullarında, liselerinde evrim anlatılmayan bir eğitim sisteminin bilimsel olmadığı yönünde ama ben ne bilirim tabi, yeter ki devletimize zeval gelmesin.
      Meydan okuma da kaynadı bugün, yarın iki tane birden yaparım, hem belki iç şişliğimiz geçer biraz :)

      Delete
  4. ya bi de eziklenenleri anlamıyorum. gurur duymak lazım işte ne güzel yav. umuttur geleceğe, çok sevindim bu habere. ben itü makina mezunuyum, hayatımın hiçbir döneminde odtülü olaydım demedim de şu gezi sürecinde çok gıpta ettim. Helal olsun. asıl itü apolitiğin tillahı!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ay aslında gelip biraz dolansalar kampüste, o kadar da solcu değil :D Son zamanlarda kırılıp dökülmüş de olsa bir "herkes fikrini serbestçe söyleyebilir" prensibi var sadece. Ama adım gibi biliyorum, başka üniversite olsa o stadyumdan devrim yazısı çoktan silinmişti. Ben kendime solcu desem, gerçekten hayatını bu fikre adamış insanlara saygısızlık olur, o devrim yazısı okulun tarihinin bir parçasıdır, 30 sene öncenin direnen öğrencilerinin hatırasıdır. Hatırayı saklamaktan daha insancıl bir şey olabilir mi? Bizim kampüsteki mescit, çok büyük ihtimalle bir kampüsteki en eski mescittir ayrıca.
      Bir de hakikaten bazı üniversiteler var ki istediği kadar eski pırıltısı kalmamış olsun, dışardan bok atınca komik duruma düşüyorsun :) Keşke mühendislik okuyabilseydim, hep kolaya kaçtım Yeliz, şimdi çok daha analitik bir insan olurdum.

      Delete
  5. hofff! bak burdaki eğlenceleri hep kaçırmışım ben... o.O

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bir şey oldu kırk yılda bir, onu da kaçırdın hakikaten :D

      Delete